lunes, 30 de junio de 2014

Ens poden prendre els drets pero no els deures - Ressenya de Lídia Pujol al llibre d'Alberto San Juan i Cafèambllet

Alberto San Juan, actor i dramaturg té una conversa amb els periodistes i investigadors de Cafèambllet. Teatre, cultura, llibertat d'expressió i transformació social es mesclen a aquesta conversa. Aquí us deixem una mostra en video de "El placer de pasar a la acción".





Ens poden prendre els drets però no els deures.
 Simone Weil
 
Tu i jo podríem estar tenint aquesta conversa. Si l’estem llegint, és perquè ens estem llegint i ens sentim interpel·lats d’alguna manera. Sigui quin sigui el nostre ofici, la nostra nacionalitat, religió, gènere, color… tenim el deure -si volem- de conrear la nostra dignitat i plantejar-nos, en aquest context de privatització dels drets humans pels grans capitals, que és ser persona, avui. Cadascú des del seu lloc està cridat a potenciar una realitat social on l’amor sigui allò que determina totes les altres coses. Està cridat a pensar i desitjar un miracle com el de la reciprocitat amorosa a tots nivells: econòmic, polític, cultural, religiós... ¿No és exactament el mateix que planteja l’actual abús de poder anomenat “crisi”?
El criteri de verificació que l’Alberto i Cafèambllet aporten en aquesta conversa és que el propi bé és indestriable del bé comú.
Conec totes dues parts. De l’una, el seu vessant escènic, de l’altre, la personal, però curiosament el poc que sé em diu que el que veig és el que hi ha i que cerquen a cada moment ser d’una sola peça amb tota honestedat. Tots tres caminen en direcció a un mateix horitzó i ens recorden que allà hi som tots, que és aquesta mirada ampla i llunyana la que possibilita que aquí i ara siguem persones i no coses. Ara no vull parlar de lladres coronats o ben “trajats”, vull que aquest saber que ens comuniquen l’Alberto i Cafèambllet faci la seva funció de despertador gegant per fer coincidir el que penso amb el que faig tant com pugui i sentir-me i ser lliure tot i l’adversitat.

De com l’Alberto San Juan i Cafèambllet han esdevingut referents d’Amor i Llibertat 
 
Ens poden prendre els nostres drets però tenim el deure de conquerir una i una altra vegada la nostra dignitat. Això és el que van fer la Marta i l’Albano el dia que van començar a preguntar persistentment on són els diners públics destinats a la sanitat i això és el que fan cada dia amb les seves xerrades informant de la veritat mentre els mitjans de comunicació ens expliquen contes superficials força entretinguts. Això és el que fa l’Alberto Sant Juan quan ha decidit posar el seu talent comunicatiu i escènic al servei de la confrontació activa de la injustícia i el despertar de les consciències. Cada petita situació ens interpel·la a ser o no ser i ens planteja un repte. Quan les accions estan inspirades per un anhel de justícia, la vida s’il·lumina i pren dimensió d’horitzó. Aleshores sento que no em preocupa tant la durada d’aquest cos finit.
Vull posar-vos un exemple quotidià de com l’Alberto, la Marta i l’Albano són referents d’amor i llibertat a la meva vida: sempre hi ha un fet més o menys extraordinari que et sobrepassa i et posa en una situació tan sorprenent que et crida a la novetat o a la repetició d’allò que coneixem. Un matí, tot rumiant com m’ho faria jo per menjar a canvi de cançons, vaig anar a la ferreteria de poble a comprar dues ratoneres. Quan vaig entrar la dona que em va atendre em va reconèixer, feia pocs dies que havia participat en el concert de la llibertat al Camp nou i em va dir – Tu ets la Lídia Pujol, que vas cantar País petit a la tele! Com em va agradar… em vaig emocionar tant, em vas fer plorar. La vas cantar tan bé. Mira que en fa d’anys que la conec però mai l’havia sentit d’aquesta manera. ¿Per què no me la cantes? … En aquell moment se’m va encendre una llum: - Mira, jo te la canto i tu em dónes dues ratoneres. - Si, home! -Ah, no…? En aquell moment va succeir el fet extraordinari, em va pujar la sang al coll, com dels fons d’un volcà, i vaig quedar glaçada alhora. … – Mira, ara, o m’enfado, o me’n vaig, o parlem. –¿què vols dir?, ¿per què? Aleshores, tot rebobinant, li vaig fer una reproducció de l’escena viscuda i vaig acabar tot dient -com creus que puc pagar les teves ratoneres si algú no m’ha pagat abans per la meva cançó? Ella, sincerament, no hi havia pensat, però jo tampoc era conscient de fins a quin punt allò que és estrictament funcional fa  tot el pes a la balança dels tractes. La funció didàctica de l’art és per a mi tota una prioritat i l’Alberto és un referent de naturalitat, honestedat i orientació. És una persona que assumeix la responsabilitat vers el talent que li ha estat donat. De la mateixa manera, la Marta i l’Albano han pres el compromís d’explicar una i una altra vegada la veritat contra el monstre encobridor de la veritat amb estupideses en què s’han convertit els mitjans de comunicació de gran abast. La revista Cafèambllet diu la veritat tan si convé com si no, arriscant, rebent la sanció de la llei dels lladres coronats i ben “trajats” i, tot i així, segueixen insistint a recordar-nos que no sols l’home és un llop per l’home, sinó que l’esser humà és, en realitat, infinita necessitat d’estimar i ser estimat.
Jo he recollit aquest testimoni i l’he fet meu: quan canto l’Alberto, la Marta i l’Albano canten en mi, i quan descanto la merdosa cançó de la ignorància i l’abús de seguida cerco atentament de reproduir la melodia que el rossinyol canta dia i nit. A tu, amic que vindràs a aquesta terra dintre de cent anys i trobaràs un món del qual jo també n’he estat responsable, vull dir-te que, en el meu desig d’estimar-te i que m’estimis, hi haurà una pedreta del camí que he volgut expressament canviar de lloc per a què no ensopeguessis i, això, em fa feliç. Això és el que la Marta, l’Albano i l’Alberto fan amb mi i ho vull compartir.

No hay comentarios: